Facebook radikaliserar människor och polariserar den politiska debatten

#BlackLivesMatter-rörelsen och den polisbrutalitet som ledde till George Floyds död i USA ger allt större utrymme åt frågor om rasism och antidemokratiska rörelser. Facebook och de andra stora sociala medie-jättarna får skarp kritik för sin ovilja att motverka hat och hot på plattformarna. Rörelsen #StopHateForProfit uppmanar nu till annonsbojkott på Facebook, något Näthatsgranskaren stöttar.

 

Facebooks affärsmodell har kommit att driva på radikalisering och polarisering av den politiska debatten. Effekten är insedd men inte avsedd -Det här är naturligtvis inte syftet med plattformen. Syftet med algoritmen som styr vilket innehåll som visas är istället att väcka engagemang för att locka användare att tillbringa mer tid på plattformen. Facebook omvandlar den tid som tillbringas och de interaktioner (gilla, dela, kommentera) användarna gör till pengar. Företaget sammanställer data om vad individens profil gör, och anpassar sedan vilka annonser som visas.

Problemen som denna optimering orsakar är kända sedan länge, men Facebook har inte och kommer inte att, på ett effektivt sätt agera mot detta förrän de antingen tvingas genom lagstiftning eller om de betalande kunderna reagerar.

Global rörelse uppmanar till annonsbojkott 

I samband med Black Lives Matters demonstrationer i USA och globalt har Facebooks kunder, större och mindre annonsörer, reagerat på hatet och polariseringen som Facebook bidrar till. Hundratals stora företag har anslutit sig till en annonsbojkott mot Facebook under parollen #StopHateforProfit. Initiativet slår direkt mot Facebooks intäkter. Därmed kan det motivera företaget att agera på riktigt.

Hatet är inte bara skadligt för utsatta grupper. Det är också ett hot mot demokratin och därigenom mot hela samhället. Det är även direkt skadligt för Facebooks betalande kunder. Hur mycket värde skapar egentligen en annons som visas i anslutning till kriminellt näthat? En sådan annonsvisning kan snarare verka negativt genom att istället skada förtroendet för den betalande annonsören och sänka dess marknadsvärde.

Åtgärder är en tom gest

Facebook har anställt moderatorer och utvecklat algoritmer som ska säkerställa att det innehåll såväl enskilda användare som annonsörer publicerar inte bryter mot Facebooks egna riktlinjer. Detta är dock en tom gest då bara de allra grövsta inläggen tas bort och eftersom algoritmen som styr vad som visas på plattformen samtidigt premierar innehåll som uppmuntrar till polarisering och hat.

Facebook erbjuder till och med ett verktyg specifikt avsett för att sprida ilska och hat – en av Facebooks reactions är ju en arg gubbe som på ett smidigt sätt låter användarna reagera och därigenom sprida vidare innehåll som väcker ilska och hat.

För ett par tre år sedan identifierade Näthatsgranskaren att en oproportionerligt stor del av det brottsliga hat som vi hittade fanns i kommentarsfälten under poster som spridits framförallt med hjälp av denna reaction.

Läs texten här: The hate generator

Facebookgrupper som sprider hat stoppas inte

En annan motor bakom det kriminella hatet på plattformen är facebookgrupper som är specifikt ägnade åt att sprida hat mot vissa folkgrupper. Om en brottslig kommentar anmäls några gånger till Facebook är det inte ovanligt att de agerar och tar bort den enskilda kommentaren. Företaget är dock ovilliga att agera mot de bakomliggande orsakerna till hatet. Användare tillåts fortsätta använda plattformen trots att de systematiskt skriver poster för att avsiktligt generera hat mot utsatta folkgrupper, och Facebookgrupper som används i syftet att skapa hat mot grupper av människor tillåts fortsätta.

Hatet på Facebook är ändligt, det enda som verkligen behövs är att Facebook tar det på allvar och börjar agerar mot det.

Näthatsgranskaren hoppas att fler svenska och internationella varumärken kommer ansluta sig till #StopHateForProfit.